30 december 2015

Hoop dooft nooit uit, zegt Diederik Samsom.

Zegt PvdA-leider Diederik Samsom in het Nederlands Dagblad [christelijk betrokken]

————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Het complete interview met Diederik

Enkele uitspraken

• – Hoop dooft nooit uit. Van acht zetels in de peilingen wordt hij niet wanhopig; desnoods stemmen de mensen hem in 2017 maar weg. ‘Ik zou alleen in de buurt van wanhoop komen, als we de vluchtelingencrisis niet weten te beheersen.’
  • – In de tussentijd moeten politici het perspectief blijven schetsen, en dat is niet altijd makkelijk. ‘Gaat het eindelijk wat beter, krijg je dit … Dat gevoel bekruipt mij ook weleens.

Diederiks reactie op vragen van de interviewer als

• –  U denkt dat er voldoende draagvlak is voor de opvang van veel vluchtelingen. Nederland telt ook onzekere, werkloze mensen, van wie een deel zegt: besteed dat geld aan ons.
  • –  Bent u ook hoopvol over de – tot nu toe beperkte – integratie van grote aantallen vluchtelingen? [We hebben dertig, veertig jaar ervaring met de opvang van asielzoekers. We weten hoe het niet moet. Natuurlijk is tweehonderdduizend mensen die zich in korte tijd melden veel. Maar er melden zich in Nederland jaarlijks veel meer gewone migranten dan asielzoekers, en dat is al jaren zo.’]
  •  – Dus het protest en de opstootjes horen bij een fase waar we doorheen moeten?
  •  – We kijken even naar de peilingen: de manier waarop u dit perspectief schetst, slaat nog niet aan.
  •  – Maar dan moet u wel heel bewust uw doel voor ogen houden. Gaat het in Den Haag ook niet vaak over politiek “gedoe”?
  •  – Er klinkt nu veel optimisme over het klimaatakkoord van Parijs. Terecht?
  •  – De rode draad in dit gesprek – of het nou over de financiële crisis, de vluchtelingencrisis of het klimaat gaat – is dus dat hoop altijd een meerjarig perspectief is.
  •  – Toch maken veel mensen zich zorgen of hun kinderen het wel beter krijgen dan zij.