Door op 25 maart 2015

Evaluatie verkiezing Haren

Anje Toxopeus, campagneleider PvdA in Haren, overziet de resultaten en bedankt alle medewerkers voor hun inzet:

Lieve mensen,
Ondanks de resultaten voor de PvdA landelijk ( 6e partij, wel nog bij de “grote” partijen ) en provinciaal ( 2e partij, hopelijk wordt William Moorlag weer lid van het College van GS ) en ondanks de column van Cees Bolle…wil ik de resultaten in Haren met jullie toch nog wat nader bekijken. En dan moet ik zeggen: de uitslag voor de PvdA in Haren valt mij mee ! Helemaal omdat de sfeer op de markten niet makkelijk was richting de PvdA.

In Haren gingen ongeveer 10.000 mensen stemmen, met een opkomstpercentage van 68,4 % zitten we bij de hoogsten van het land.
De volgorde van partijen, het aantal stemmen + percentages gaf het volgende plaatje:

1. VVD                      1777                    17,7 %
2. D’66                     1606                   16,0 %
3. PvdA                    1189                    11,9 %
4. CDA                     1150                    11,5 %
5. SP                          889                     8,9%
6. GroenLinks         861                      8,6 %
7. Chr.Unie              722                      7,2 %

daarna komen twee partijen met zo’n 400 stemmen ( PVV één van de laagste percentages in het land en PvdD ) en daarna allemaal kleintjes met 200 of minder stemmen.

Voor de PvdA in Haren is dit dus een betere uitslag dan bij de gemeenteraadsverkiezingen een jaar geleden !
En hier zijn wij groter dan de SP, wat in de stad en in Oost-Groningen niet lukte.

Die bijna 1200 mensen die op ons gestemd hebben en ons in Haren op de 3e plaats brachten geven mij de motivatie en de verantwoordelijkheid om door te knokken voor de sociaaldemocratische idealen en voor de belangen van die kiezers ! Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt voor ons afdelingsbestuur en voor onze fractie, het is fijn om te weten dat er nog een heleboel Harenaars zijn die willen dat wij ons best voor hen doen. We moeten in het hedendaagse versplinterde politieke landschap stug doorgaan !

En ik weet zeker dat zonder campagne-voeren er een minder hoge opkomst en een minder goede uitslag voor de PvdA was geweest ! Dus dank iedereen die meehielp; zij zorgden voor de organisatie van de POH-activiteiten, het verkiezingsdebat met William Moorlag, de affiche-borden, het opzetten en bemensen van de marktkramen, voor alle info over de kandidaten op de site en op facebook,  en voor het verspreiden van vele, vele magazines ! Ik schat in dat we zo’n 1400 magazines huis-aan-huis verspreid hebben en zo’n 300 op de markten, bibliotheek, station ed!

Dus dank lieve mensen, we knokken door,
met sociaaldemocratische groet, Anje Tox.
24 maart 2015

20150307_110514