31 januari 2016

Democratie in Haren – onderzoek naar Harens kracht

In december besloot de raad op voorspraak van B&W dat Haren een zelfstandige gemeente blijft. Je kan dat wel willen maar het moet ook kunnen. Provinciale Staten wil die keuze beter onderbouwd hebben en bood nader onderzoek aan. Haren accepteerde dat dankbaar.

Stevige onderbouwing is van groot belang. Voor een goede, stabiele toekomst voor onze inwoners zijn regelingen nodig voor zeker langer dan pakweg vier jaar; voldoende voorzieningen en een passende begroting.  De verantwoordelijkheid ligt daarvoor ook bij de Provincie. En de Provincie moet het besluit van Haren met goede argumenten kunnen voorleggen aan het Rijk.

Het Harener Weekblad schreef over het onderzoek dat daarvoor gehouden zal worden. Het is mogelijk dat u of uw instelling/bedrijf daar ook bij betrokken wordt. Er is nu nog niet veel over het proces bekend. Het meeste kunt u momenteel opsteken uit Haren de Krant. Daarom deze link:

Daar kunt u o.a. lezen de samenvatting van redacteur Hein Bloemink en zijn reactie.

1.Haren besluit zelfstandig te blijven, maar is zich ervan bewust dat dit niet spijkerhard onderbouwd kan worden.
2. Provincie heeft haar twijfels en biedt aan om een onderzoek naar de argumenten te doen.
3. Haren is zelf ook benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek en zegt ‘ja’.