23 januari 2015

ANBO: alleen professionals mogen keukentafelgesprek voeren

Overbetuwe past beleid aan na commotie Wmo-gesprek.

Geplaatst op 21-01-2015

Dankzij de druk die de patiëntenorganisaties NPCF, Ieder(in) en belangenorganisatie ANBO hebben uitgevoerd, mogen vrijwilligers in de gemeente Overbetuwe (Gelderland) niet langer keukentafelgesprekken voeren. Ook mogen zij geen inloopspreekuur meer doen.

Keukentafelgesprek altijd door professional

Directeur Liane den Haan van ANBO: “Heel goed dat de gemeente Overbetuwe nu één heldere lijn trekt, want het keukentafelgesprek is een heel belangrijk gesprek. Het bepaalt hoe jouw zorg er in de toekomst uitziet. Hoe goed ook bedoeld van de vrijwilliger, zo’n zorggesprek moet gevoerd worden door professionals van de gemeente. We hopen dat Overbetuwe de gesprekken zorgvuldig gaat voeren en maatwerk gaat leveren.”

Rol vrijwilliger onduidelijk

De gemeente Overbetuwe liet vrijwilligers meedraaien in sociale wijkteams, waarbij de vrijwilligers dezelfde verantwoordelijkheden hadden als professionals. Om de verwarring compleet te maken, maakte Overbetuwe ook nog een onderscheid tussen een huisbezoek en een keukentafelgesprek. Waarbij de gemeente stelde dat een huisbezoek plaatsvindt als er een lichtere vorm van zorg nodig is en een keukengesprek wanneer er sprake is van meerdere problemen. Den Haan: “In de wet staat dat iedereen recht heeft op een onderzoek, in de praktijk het keukentafelgesprek genoemd, als zij beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), ongeacht hoe licht of zwaar de zorg is die nodig is.”

Bekijk hier de reportage die Omroep Gelderland maandag 19 januari hierover uitzond met daarin de reactie van regionaal woordvoerder Léonie Sazias.